مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام شهرستان سیریک

مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام شهرستان سیریک

«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» | علم مایۀ اقتدار ملی، مایۀ قدرت کشور، مایۀ ثروت کشور و مایۀ سربلندی هر کشوری است. مقام معظم رهبری مدظله العالی
مؤسسه خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام که طی 25 سال خدمت، مبادرت به اجرای برنـــامه­ های مختلف علمی، آموزشی نموده است، در حال حاضر در عرصه­ های مختلفی چون بـــرگزاری کنکورهای آزمایشی، آزمون­ های المپیاد و پیشرفت تحصیلی، برگزاری دوره­ های المپیادی، اجرای طرح جامع آیه­ های تمدن، تـأسیس و اداره مدارس و آموزشگــاه ­های علمی، فنی و حــرفه ای، زبان و کامپیوتر و تـــألیف، نشـــر و توزیع کتب کمک آموزشی، اجرای دوره ­ها و آزمون­ های علمی مانند لیگ علمی بین المللی پایا و ... فعالیت می­ نماید.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران



اســـتــرس چـیـســت؟


علایم استرس: اولین گام­ در یادگیری نحوه­ کنترل استرس، یا حمایت از دیگران به هنگام استرس، شناختن نشانه­ های استرس در خودمان و اعضای خانواده و یا در دیگران است. ممکن است متوجه نشویم که دچار استرس شده­ ایم. ممکن است علایم جسمی، روانی و احساسی استرس را، حتی پیش از اینکه خودمان متوجه آن بشویم، فرد دیگری در ما ببیند. استرس مزمن یک شبه از راه نمی­ رسد، بلکه به زمان نیاز دارد. این استرس­ ها آن­هایی هستند که مورد رسیدگی قرار نگرفته و کاری برای رفع آن انجام نشده است. پیش از رسیدن به این درجه از استرس، متوجه برخی علایم و نشانه­ ها می­ شویم. علایم استرس را در گروه­ های رفتاری، جسمانی، احساسی و روانی تقسیم­ بندی می­ کنند.

· علایم رفتاری: تغییر در اشتها، ایجاد اشکال در روابط کاری، خانوادگی و ...، مصرف داروهای آرامبخش، افزایش خشم و عصبانیت

· نشانه­ های جسمانی: سردرد، اشکال در خواب، احساس خستگی شدید و نامتناسب با میزان فعالیت، درد و گرفتگی عضلات

· نشانه­ های احساسی: نگرانی شدید، اضطراب، بی­ تفاوتی، گوشه­ گیری، افسردگی، نداشتن شور و شوق و بدبینی، احساس تنهایی و درماندگی

· نشانه­ های روانی: اختلال در قضاوت، افکار منفی، یاس و نامیدی، از دست دادن تمرکز، فراموشی، اشکال در تصمیم­ گیری، اختلال خواب. البته این نشانه­ ها در مورد همه­ افراد دچار استرس یکسان نیست و هر چیزی برای هر کسی استرس­زا نیست.

چرا دچار استرس می ­شویم:

به محض اینکه وجود استرس را شناختیم، باید علل و راه­های مقابله با آن را تعیین کنیم. گاهی شناخت علل استرس به اندازه­ یافتن روش­ های مقابله با آن دشوار است. شناخت دقیق علت استرس اولین گام در مدیریت مؤثر آن است. با توجه به این که استرس یک مسئله­ ی شخصی است. بهتر است هریک از ما روشی منحصربه فرد برای خودمان داشته باشیم که برایمان موثر و کارساز باشد. آموختن مقابله با استرس برای سلامت و روابط پایدار حیاتی است. اگر به طور موثر با آن مقابله نکنیم، برای سلامت ما نامناسب خواهد بود. هر کس به طور متفاوتی با استرس برخورد کرده و نسبت به آن واکنش نشان می­دهد. اما عوامل کلیدی وجود دارد که تعیین می­ کنند که مقابله با استرس چقدر سودمند است. مطالعات نشان می دهد که برخی از افراد آمادگی بیشتری برای ابتلا به استرس دارند و عوامل استرس­زا تأثیر بیشتری روی آن­ها دارند. برخی مطالعات نیز نشان می­ دهند که واکنش استرسی در طول زمان آموخته می­ شوند. به این ترتیب، افرادی که سطح بالایی از استرس را تجربه می­ کنند تمایل به داشتن باورهایی دارند مبتنی براین که در خطر هستند، از این جهت همیشه مراقب و گوش به زنگ و خارج از کنترل هستند. تفکر و نحوه­ ی نگرش شخص نقشی مهم در پاسخ به استرس دارند. علت هرچه که باشد، استرس بخش مهمی از زندگی ماست، نادیده گرفتن استرس آن را زندگی ما حذف نمی­ کند. نمی­ توان گفت که چه سطحی از استرس برای همه­ ی مردم مجاز است و یا آن را تعیین نمود. همه­ ی افراد منحصربه فرد بوده و نیازهایی منحصربه فردی دارند. بنابراین چیزی که برای شخصی ناراحت­ کننده است ممکن است برای فرد دیگری لذت­بخش است. حتی گاهی چیزی که برای فردی می­ تواند استرس­زدایی کند ممکن است برای شخص دیگر استرس ایجاد کند. استرس می­ تواند موجب بیماری­ های جدی شود رابطه­ ی بسیاری از بیماری­ ها با استرس شناخته شده است. چنانچه نشانه­ های استرس را در خود مشاهده می­ کنید، بدانید که از خط قرمز عبور کرده و جسم و روان شما زیر فشار قرار گرفته است. در این صورت باید توانایی خود را برای مقابله با استرس بهبود بخشید. کوچکترین اثر استرس این است که روال عادی زندگی را برهم زده و کارایی ذهنی و جسمانی در سطحی پایین­ تر از افراد عادی قرار دهد.

· در مورد آن­چه که شما را پریشان خاطر کرده بیاندیشید، می­توانید از برخی چیزها اجتناب کنید. در مورد مشکلات بیاندیشید و راه حل آن­ها را پیدا کنید.

· واکنش خود را نسبت به شرایط دشوار تغییر دهید.

· در مورد چیزهایی که نمی­ توانید کنترل کنید غصه نخورید و نگران نباشید.

· به تغییرات از دید چالشی مثبت نگاه کنید نه به عنوان تهدیدی بر علیه شما.

· تنش­ هایی که با بقیه دارید را حل و فصل کنید.

· به صورت منظم ورزش کنید.

· از راهنمایی معلم، مشاور و افراد آگاه بهره گیرید.

· غذای مقوی بخورید، از خوردن فست فودهای بی ارزش دوری کنید، و به اندازه کافی بخوابید.

· تمرکز کنید.

· در فعالیت­ هایی که استرس زیادی ندارد (مانند فعالیت های ورزشی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سرگرمی­ ها) به عنوان گزینه­ های مطلوب در گذراندن اوقات بیکاری خود، شرکت کنید.

در بخش بعدی بیشتر در مورد راه­های مقابله با استرس صحبت خواهیم کرد.

پروا سفری

ارتباط با مرکز مشاوره:

تلفن گویا  88866131

ارسال پیام

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.